تکلیف پوشش بیمه موتورسواران در روز‌های بارانی به کجا رسید؟ ۱۲۵ میلیون دلار در بازار ارز تجاری مرکز مبادله ایران معامله شد مجلس با کاهش مبلغ وام ساخت مسکن به ۶۵۰ میلیون تومان مخالفت کرد عرضه اولیه یک شرکت مشهدی در بورس، دوشنبه آینده (۸ بهمن ۱۴۰۳) | حسابمان را برای عرضه اولیه «محتشم» چقدر شارژ کنیم؟ تاثیر نظافت صنعتی بر افزایش بهداشت و ایمنی محیط کار و کارکنان بیش از پنج هزار و ۸۰۰ تن گوشت تنظیم‌بازار در خراسان رضوی توزیع شد تهرانی‌ها ۲برابر الگو، مصرف آب دارند | هر تهرانی در شبانه‌روز، ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌کند لزوم همکاری دولت در ساخت مسکن کارگری افزایش قیمت طلا و سکه در مشهد | سکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان گران‌تر شد (۴ بهمن ۱۴۰۳) رقم تخفیف نمایشگاه‌های بهاره امسال مشخص شد | برگزاری نمایشگاه بهاره از ۱۰ تا ۲۰ اسفند ۱۴۰۳ دلار وارد کانال ۸۳ هزار تومان شد | جهش طلا به کانال ۵.۵ میلیون تومان (۴ بهمن ۱۴۰۳) صادرات ۴۹۳ هزار تن محصولات کشاورزی خراسان رضوی به کشور‌های خارجی با حذف ارز نیمایی، ارز مسافرتی با چه نرخی عرضه می‌شود؟ ویدئو | قیمت دلاری مسکن با لحاظ «افت قدرت خرید دلار» چقدر است؟ ناترازی انرژی تولیدات کاشی و سرامیک را کاهش داده است کاهش ارزش گمرکی ۱۰مدل خودرو وارداتی | خودروهای خارجی ارزان می‌شوند؟ نبض ناموزون صنعت در آذر ۱۴۰۳ | تولید کاهش یافت فعالان اقتصادی مشهد و خراسان رضوی، میزبان معاون وزیر امور خارجه | تأکید بر ضرورت جدایی اقتصاد و تجارت از تحولات سیاسی قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۴ بهمن ۱۴۰۳) | لیموشیرین در میادین تره‌بار مشهد کیلویی ۲۵ هزار تومان قانون ثبت مالکیت معنوی راه را برای سودجویان باز گذاشته است عرضه بنزین سوپر در این جایگاه‌های سوخت تهران و کرج (۴ بهمن ۱۴۰۳) + مسیریابی ترامپ برای خودروسازان جهانی نقشه کشید | زنگ خطر به صدا درآمد پیش بینی قیمت سکه و طلا (پنجشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳) آغاز طرح تشدید نظارت بر بازار میوه و تره بار از فردا (۴ بهمن ۱۴۰۳) | با گرانفروشان برخورد قانونی می‌شود بیستمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی در مشهد افتتاح شد | نوآوری و فناوری در خدمت کشاورزی+ویدئو منطقه ویژه اقتصادی معدنی مشترک با افغانستان در سنگان خواف ایجاد می‌شود
سرخط خبرها

فرش ایران تنها به بازار افغانستان محدود شده است |خبری از بازار اروپا نیست

  • کد خبر: ۷۰۴۲۶
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
فرش ایران تنها به بازار افغانستان محدود شده است |خبری از بازار اروپا نیست
بر اساس آمارهایی که از وضعیت تجارت کشور در طول سال‌ها و ماه‌های گذشته منتشر شده، میزان صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت به سال‌های قبل به شدت کاهش یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس آمارهایی که از وضعیت تجارت کشور در طول سال‌ها و ماه‌های گذشته منتشر شده، میزان صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت به سال‌های قبل به شدت کاهش یافته اما در مقابل، صادرات به برخی کشورهای همسایه افزایش قابل توجهی داشته است.


هرچند ایران در سال‌های گذشته از برنامه ریزی جدی برای افزایش سهم خود در بازار کشورهای همسایه و منطقه خبر داده اما در عین حال این سوال به وجود آمده که آیا با توجه به ظرفیت بازار کشورهای منطقه اساسا ایران نیاز به تجارت با کشورهای دور مانند اروپا دارد؟ این حرفها در روزهای اخیر در میان صحبت‌های بعضی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز خود را نشان داده اما به نظر می‌رسد فعالان اقتصادی چندان با چنین رویکردی موافق نیستند.

 

سید رضی حاجی آقامیری – عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این رابطه اظهار کرد: موضوع مدیریت صادراتی در نگاه کلان باید چند پیش فرض اصلی را در نظر داشته باشد و اگر فردی نگاهی جز این را مطرح کند نه تنها از صادرات که حتی از کل اقتصاد هیچ چیز نمی‌داند. نخستین موضوع، تولید بر اساس تقاضای موجود است. یعنی اگر ما یک مشتری داشتیم که میزان مشخصی از یک کالا را خریداری کرد اما اگر ما همچنان ظرفیت تولید بیشتر برای عرضه به سایر مشتریان را داشته باشیم، باید این کار را متوقف کنیم؟

 

وی با اشاره به وضعیت تولید نفت ایران، گفت: مثلا اگر یک مشتری نفت ایران از ما روزانه دو میلیون بشکه نفت بخرد اما همچنان ظرفیت تولید بیشتر داشته باشیم و بازار برای صادرات این تولید نیز وجود داشته باشد، ما باید کار خود را متوقف کنیم و به همان یک مشتری قانع شویم؟ قطعا این بر خلاف تمام اصول اقتصادی است.

 

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بازار محصولات ایرانی در کشورهای مختلف متفاوت است و نمی‌توان وضعیت یک بازار را با دیگری مقایسه کرد، توضیح داد: برای مثال ما از دهه‌ها قبل و حتی در قرن‌های گذشته به ایالات متحده آمریکا و اروپا، فرش‌های دست باف ایرانی را صادر می‌کردیم، محصولی که برای ما ارزش افزوده و درآمد بسیار بالایی دارد. حضور طولانی ایران در بازار این کشورها باعث شده که ما ذائقه این بازار را به دست آوریم و با وجود آنکه فرش لزوما یک کالای اولویت دار در خانوار به شمار نمی‌رود اما این بازار همواره در اختیار ما بوده است.

 

آقامیری ادامه داد: سوال این است که اگر بر اساس این رویکرد ما بخواهیم برای به دست آوردن بازار کشورهای همسایه تمرکز خود را از بازارهای سنتی خود کم کنیم، اساسا برای فرش ایرانی مثلا در کشورهایی مانند افغانستان یا عراق یا دیگر کشورهای همسایه مشتری خواهیم داشت؟ آیا پیش از مطرح کردن این صحبت‌ها سبد صادراتی خود به کشورهای مختلف را رصد کرده‌ایم تا تفاوت‌ها را ببنیم؟ حتی اگر کشورهای همسایه نیز برای محصولات ما مشتریان زیادی داشته باشند، وقتی با تولید بیشتر امکان صادرات به سایر کشورها نیز وجود دارد، چرا باید به این ظرفیت توجه نکنیم؟

 

وی با اشاره به نبود نگاه تخصصی در میان برخی دستگاه‌های تصمیم گیر در حوزه صادرات، بیان کرد: متاسفانه ما در سال‌های گذشته با تحریم‌های اقتصادی مواجه بوده‌ایم و اگر میزان صادرات به اتحادیه اروپا کاهش یافته، بخش عمده‌ای از آن به همین تحریم‌ها باز می‌گردد. ما در دولت آقای احمدی نژاد وقتی برای نخستین بار با تحریم فرش مواجه شدیم، در جلسه ای که شخصاً حضور داشتم مسئول سازمان توسعه صادرات وقت گفت بازار آمریکا و اروپا را با بازار چین جبران می‌کنیم و مشکل حل می‌شود. این نشان دهنده عدم شناخت از وضعیت بازار و اقتصاد است و همین تصمیمات غلط بعضا برای ما مشکلاتی جدی‌تر ایجاد می‌کند. اگر کشوری مانند آلمان در برابر فشارهای مختلف اقتصادی از جمله کرونا با قدرت می‌ایستد به دلیل نبود محدودیت در مسیر صادرات و تجارت است که موجب شده با رشد اقتصادی قابل توجهی جزو سه قدرت اقتصادی اول جهان باشد و ما نیز اگر بخواهیم از بحران‌ها عبور کنیم، باید به جای نگاه غیر کارشناسی و به دور از واقعیت، فضا را به سمت کاهش محدودیت‌ها و استفاده از ظرفیت صادرات منتهی به رشد اقتصادی و افزایش ذخیره ارزی سوق دهیم.

منبع:ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->